Nystart 2013 Dag 16

2013-01-16
Temp: -5°
 
När jag var hos M.Håkansson igår så pratade vi lite om olika träningsformer och kom in på Bungy Pump stavar. Det visade sig att Modo Sports Academy nyligen gjort en test på Vanlig promenad, vanliga stavar samt Bungy Pump stavar. Testen bestod av 15 personer i åldrarna 21-57 år och samtliga testpersoner fick vid 3 olika tillfällen på löpband. 30 minuter promenad, 30 med vanliga stavar och 30 minuter med Bungy pump stavar. Testet visade att en 60 minuters promenadrunda med Bungy Pump motsvarar en promenad på 90 minuter, samt att Bungy Pump gav en genomsnittlig Kcal ökning på 48% jämfört med Promenader. Hela testet kan ni läsa här eller ladda ner. www.bungypump.se Klicka på MEDICINSK EXPERTIS OM BUNGYPUMP och välj sedan MODO SPORTS ACADEMY och ladda ner pdf filen.
 
Jag själv gjorde en test så igår gick jag en rask promenad på 5 km utan stavar, och så imorse så gick jag samma runda med mina 6 kg Bungy Pump stavar och jag blev faktiskt possitivt överraskad av resultatet.
 
Promenad 5 km                    Bungy Pump 5 km
Tid: 45:18 min                       Tid: 42:38
Tempo: 9:02 min/ km            Tempo: 8:27 min/ km
Kcal: 215                               Kcal: 380
Snittpuls: 103                        Snittpuls: 124
Maxpuls: 132                        Maxpuls: 149
 
Testet med Bungy Pump stavar visade.
43% högre kaloriförbrukning
17% högre snittpuls
11% högre maxpuls
Samt att jag gick 35 sekunder snabbare per kilometer.
 
Ikväll skall jag testa att springa samma runda i hyffsat tempo och jämföra.
 
Dagens Måltider:
Frukost: A-fil med kanel, havrekli och frön samt ett kokt ägg
Mellanmål: 2 st kokta ägg
Lunch: Keso och rostbiff
Middag: Keso och vv korv.
 
Dagens Motion:
5 km Bungy Pump (42:38)
6 km Löpning (40:02)
 
Vikt: 80,6 kg (-0,5)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0